اگر مربی پیش دبستانی حائز شرایط بوده اما پذیرفته نشده به من مراجعه کند

 

هر کسی که قبل از سال ۹۱ مربی پیش دبستانی بوده و اکنون به کارگیری نشده باشد، و به همراه مدارک به من مراجعه کند تا من دستور به کاری گیری او را صادر کنم.

هفته گذشته پایگاه خبری تابا میزبان مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان بود.

 

در این نشست خبری ، تقی زاده به سوالات ما به اهمیت نویسندگی اشاره کرد و گفت: مرحوم صادق هدایت که در ادبیات پارسی تبحر داشت گفته است: «هرکس قلمی دارند، بگذارند لای کفن اش».

تقی زاده آموزش و پرورش را اساس تکامل در جامعه دانست و اظهار کرد: اگر قرار باشد در جامعه ایی تکامل صورت بگیرد بایستی ابتدا از آموزش و پرورش آن را شروع کرد، آموزش و پرورش شاخص اول توسعه در دنیای معاصر است.

مدیرکل آموزش و پروش استان خوزستان با اشاره به سابقه برنامه های خود در سیستم آموزش و پرورش استان خوزستان خاطر نشان کرد: از روزی که من سکان مدیریت آموزش استان را در دست گرفتم با تدوین ۲۰ اولویت کاری برنامه هایم را آغاز کردم.

وی شروع کار خود را با اولین شورای آموزش و پرورش استان دانست و تصریح کرد: در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفتم که من زمان پرداختن به دیدارهای فراوان و امورات عمومی را ندارم بلکه صرفا بایستی به دنبال برنامه ۲۰ گانه باشم، بر این اساس معیار تشویق ما نیز پیروی و حصول نتایج همین اولویت ها بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان با انتقاد از شیوه سنجش دانش آموزان و عملکرد آموزش و پرورش تصریح کرد: من همیشه به سیستم آموزش و پرورش انتقاد دارم که چرا بایستی توسط دو شاخص رتبه کنکور و امتحان نهایی دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار دهند؛ این بدترین نوع ارزیابی است.

تقی زاده اولویت برنامه بیستگانه خود را توجه به پیش دبستانی عنوان کرد و افزود: در همان برنامه توسعه ، گفته شده که اولویت ما کنکور نیست؛ بلکه معتقدیم که اولویت ما در پیش دبستانی است و اگر مشکل ما در پیش دبستانی رفع شد در کنکور نیز مشکلی نخواهیم داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان پرداختن به کنکور را وظیفه آموزش و پرورش ندانست و گفت: تمرکز ما بایستی بر روی پیش دبستانی باشد نه کنکور و پرداختن به کنکور وظیفه آموزش و پرورش نیست

در ادامه اهم گفتگو ما را با مدیرکل آموزش و پرورش می خوانید:

-آقای تقی زاده! یکی از انتقادات به جنابعالی اجباری کردن دوره پیش دبستانی در خوزستان بدون آماده سازی زیرساخت های ویژه کودکان است؛ به شکلی که فضای خشک دبستان می تواند موجبات آسیب به انگیزه کودکان را برای شروع مقطع ابتدایی فراهم آورد

نظر شما علمی نیست. بر اساس پژوهش های جهانی دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را طی کرده باشند نسبت به سایرین که این دوره را طی نکرده اند، بسیار موفق تر بوده اند.

هدف ما از برگزاری این دوره آموزش ساده ترین مفاهیم است. ما می خواهیم کودکان با گذراندن این دوره قانون را بشناسند، بدانند مفهوم آموزش چیست و معلم کیست؟

استان خوزستان به دلیل مشکلات فرهنگی و دو زبانه بودن با مشکلات آموزشی روبروست. اجباری کردن آموزش پیش دبستانی راهی بود برای از بین بردن معضل کودکان بازمانده از تحصیل. بخشی از کودکان بازمانده از تحصیل به خاطر دو زبانه بودن علاقه ای به مدرسه نداشتند که با اجباری شدن پیش دبستانی تا حد زیادی این مشکل مرتفع شد.

از سوی دیگر ما در استان خوزستان با مشکل درخواست مهاجرت روبرو هستیم. ۷۰۰۰ نفر از آموزگاران این استان تقاضای انتقالی به سایر استان ها را دارند! ما با استفاده از فرزندان کارکنان آموزش و پرورش در بحث آموزش به کودکان و در قالب مربی پیش دبستانی مقدمات ایجاد انگیزه ایشان را ایجاد کردیم.

-جناب مدیرکل بحث ما برروی ماهیت اجباری بودن پیش دبستانی نیست؛ نقد بر این است که پیش از اجباری شدن آموزش اجباری پیش دبستانی چه سخت افزاری برای کودکان ۵ ساله در فضای آموزش رسمی ایجاد شده است؟ آیا ظواهر این کلاس ها و یا امکانات موجود را مناسب جذب کودکان می دانید؟

ببینید ما در تمامی سطوح آموزشی با کمبود مواجه هستیم و این مشکلات صرفا مربوط به پیش دبستانی نیست.

-پس چرا باری بر روی دوشتان افزودید؟ زمانی که کودک بدون انگیزه باشد برای رفتن به کلاس پیش دبستانی، نشان دهنده این است که شرایط برای ایشان محیاء نشده است و نیازی هم به پژوهش دانشگاهی و علمی ندارد زیرا که مشخصا دچار آسیب روحی است! لطفا بفرمایید پیش از اجباری کردن دوره پیش دبستانی چه زیرساختهایی را برای کودکان آماده کرده اید؟

ما نمی توانستیم منتظر بمانیم که همه چیز در حد رویایی آماده شود بعد شروع به جذب پیش دبستانی کنیم. ما مجبور بودیم کار را شروع کنیم تا در هر مرحله بتوانیم شرایط را بهبود ببخشیم.

خوزستان با دارا بودن ۴۰۰۰ فضای آمو

سایت خبری پیک شوشتر, [۱۱.۱۱.۱۷ ۱۲:۳۵]
زشی، نیازمند بازسازی کامل ۳۰ درصد از کل این فضاها است. اما، من یک کاری را شروع کرده ام که در طول این چند سال از آنرا به یک سطحی از شاخص های مورد نظر می رسانم.

کار تازه شروع شده، قرار نیست کاری که تازه شروع شده بدون مشکل پیش برود. آموزش در کشور ما هر گوشه اش دارای مشکل است. ما نباید انتظار داشته باشیم دوره ایی که برای اولین بار در ایران و در خوزستان اجباری شده به شکل آرمانی باشد. این مثل این است که بگوییم چون شرایط مدارس عشایری مناسب نیست فعلا دانش آموزی را جذب نکنیم

– آیا برای جذب ۲ یا ۳ هزار نیرو در سیستم آموزش و پرورش استان خوزستان پیش از این برنامه ای تدوین نشده بود که موجب نشود به یکباره این تعداد معلم به سیستم آموزشی تزریق شوند؟ چطور می شود طی یکی دو روز اعلام نیاز و جذب صورت بگیرد؟ نقش دانشگاه تربیت معلم چیست؟

آمار و اطلاعاتتان رو باید اصلاح کنید زیرا که فوق العاده اشتباه هستند. ما در حدود ۱۰ هزار نفر کمبود نیرو داریم و از ۴ سال پیش من این مطالب را تکرار کرده ام و اگر مطبوعاتی مثل شما از این اطلاع نداشته اند تقصیر ما نیست.

– کجا اعلام شده ما ندیدیم؟

بروید سوابق را بررسی کنید، پشت هر تریبونی ما این را اعلام کرده ایم. ما ۲ هزار نفر جذب نداشته ایم بلکه آمار ۳۲۰۰ نفر بوده است. این نیروها مربیان پیش دبستانی بوده اند که توسط مصوبه مجلس جذب شده اند، در این زمینه هم مطالعه داشته باشید (با کنایه). لذا فقط نیروهای پیش دبستانی می توانند نیروی حق التدریس شوند نه هر متقاضی.

-اما شما اعلان عمومی کرده اید؟

اعلان عمومی روز تاسوعا، اما برنامه ریزی از قبل بوده است. مربی ما قبل از ۹۱ در کلاس درس در مدرسه حضور داشته است. این افراد کسانی بوده اند که دوره های لازم را دیده اند و این کار بر اساس مصوبه مجلس بوده نه اینکه هر وقت من تقی زاده تشخیص بدهم کی و کجا به کار گرفته شود.

برای به کارگیری یک نیرو ۶ نفر از جمله مدیر مدرسه، رییس اداره، مسئول آموزش، مسئول ارزیابی، مسئول حراست، مسئول امور مالی امضاء و تایید می کنند.

ضمن اینکه مشکل اول این استان بیکاری است. من در وزارتخانه اعلام کرده ام شما یک سهمیه دو نفره انتقالی به دورترین نقطه ایران بدهید؛ ۲۰۰۰ نفر از معلمان استان خوزستان برای انتقال به آنجا اعلام آمادگی خواهند کرد.

با این وجود هجمه فراوانی به آموزش و پروش می شود، برای پاسخ به این هجمه ها ما بایستی کلی انرژی صرف کنیم.

 

-چند نفر متقاضی برای پذیرش مربی پیش دبستانی متقاضی داشته اید؟

حدودا ۶۵۰۰ نفر متقاضی داشته ایم. که خیلی از این افراد شرایط لارم را نداشته اند.

-اگر کسی حائز شرایط بوده اما نام او در بین پذیرفتگان نباشد چه اقدامی باید صورت دهد؟

هر کسی که قبل از سال ۹۱ مربی پیش دبستانی بوده و اکنون به کار گرفته نشده باشد، و به همراه مدارک به من مراجعه کند تا من دستور به کاری گیری او را صادر کنم.

-موضوع دیگر این است که گویا بسیاری از قدرت به دستان در به کارگیری نفرات خود فشارهایی را آورده اند؛ آیا تمامی افراد استخدام شده پیش از ۹۱ مربی پیش دبستانی بوده اند و نفر جدیدی در این میان نیست؟

یک بار دیگر تکرار می کنم ۶ نفر تا پیش از جذب این نیروها امضاء و تاییدیه داشته اند. من از روسای ادارات تعهد گرفته ام که خارج از چارچوب تعیین شده نیرویی را معرفی نکرده باشند و اگر غیر از این باشد من پرونده متخلفان را به دادگاه اداری ارجاع خواهم داد.

-برخی از دخالت گسترده چند تن از نمایندگان در جذب نیروها گلایه داشتند. این دخالت صحت دارد؟

من نشنیده ام و تایید هم نمی کنم.

-تعدادی از والدین از هزینه آموزشگاه های آزادی که درون مدارس دولتی برگزار می شوند گلایه کرده اند، والدین می گویند هزینه برگزاری این کلاس ها با نمونه های بیرون برابری می کند در صورتی که نباید اینگونه باشد.

بعضی از آموزشگاه های دولتی که که ممکن است در آن آموزشگاه تدریس خصوصی برگزار شود به صورت قانونی و در تایم مخالف اجاره داده می شود. این ها معمولا غروب برای کمک به آموزش و پرورش کرایه داده می شوند./

ادامه این مصاحبه ، به زودی در پیک شوشتر منتشر می شود

0 دیدگاه ثبت شده در “اگر مربی پیش دبستانی حائز شرایط بوده اما پذیرفته نشده به من مراجعه کند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرسنجی

به نظر شما بیشترین و مهمترین مشکل شوشتر که از نماینده مجلس انتظار دارید پیگیری کند چیست؟

مشاهده نتایج

Loading ... Loading ...

نظر سنجی

نظر شما در مورد سیستم جدید و قالب سایت پیک شوشتر چیست؟

مشاهده نتایج

Loading ... Loading ...

سرویس عکس پیک شوشتر